meenah

Alla inlägg under maj 2010

Av Maria Hagman - 27 maj 2010 23:45

En fråga... Hur nördig är man när man lyckas skriva ner 159 stycken av världens 195 länder på 15 minuter? :P

Detta spel hittade Malin och jag på internet en dag efter jobbet, och vi blev som fast i detta ett tag. Jag vet inte vad som hände med oss, men plötsligt fick vi en stor hunger efter att lära oss. Första gången gick det inte så bra -jag tror jag kom upp i 80-90 länder nånting... Men det gick ju bättre sen, som ni ser.

Är hjärnan mer mottaglig för kunskap när man väl inte går i skolan längre, och man faktiskt inte har ett tvång att lära sej? :P


Gå in på sidan själva och se hur många ni klarar:


Nördvarning så det smäller om det!




 


Av Maria Hagman - 25 maj 2010 22:43

Medelhavsvärme i England i helgen!

Herregud vad varmt det var. 26 grader i skuggan i lördags, och jag höll verkligen på att smälla av!

Det hade ju varit en annan sak om man hade legat på stranden, eller ens i en solstol på trädgården (vilket jag visserligen gjorde sen på söndagen), men i detta fall befann jag mej mitt i inlandet, i en paddock med finklänning på mej!

 


Hur kommer detta sej, kanske ni undrar? Lusig kombination, eller hur..

Det var nämligen så att jag besökte York horse races med lite folk från jobbet i lördags. Tänka sej! Jag, och hästar! Jag som för det första aldrig ens har gillat hästar, och som för det andra är hyperallergisk. Och tro mej... alla dessa år med 2 ridande systrar har inte gjort mej immun mot detta hemskt stinkade, nysframkallande djur! :P

 


Horce races har i England länge varit en slags tradition, och det hör till att man klär upp sej till tänderna för denna tillställning. Kvinnorna klär upp sej i tjusiga klänningar, och hattar eller andra huvud-prydnader, och männen har självklart kostym.

 


Såklart att jag ville ta chansen, och för en gångs skull klä upp mej. Det blev att gå upp tidigt denna lördag och göra sej iordning. Taxi in till stationen i Leeds, där lite folk från jobbet träffades och tog en drink, sen vidare med tåg till York.

 


I York spenderade vi hela dagen. Vi var nog ute på racet i 4 timmar eller något sådant. Jag är ju då inte mycket för att satsa pengar (har faktiskt aldrig i hela mitt liv spelat på nånting som har med odds att göra) och spenderade därför inte ett pence. Lee och dom andra grabbarna satsade dock på vartenda race, och gick väl därifrån lite rikare än dom varit när dom kommit dit faktiskt... Häst-race i England är ju lite mer spännande än de i Sverige. Här är det full galopp för hela slanten. När jag förklarade att vi har små "vagnar" efter hästarna hemma så höll dom andra på att skratta ihjäl sej, och tyckte att det lät jättefånigt :P

 


Vi vandrade in till York stad efteråt och tog några drinkar till. Käkade även god mat på en bar som hette Orgasmic. Trevligt ställe som låg precis nere vid floden.

    


Vi hade tänkt att det skulle bli utgång efter detta, men efter en lång dag i stekande sol var alla så himla slutkörda, så vi bestämde oss för att ta tåget hem till Leeds igen. Jag och Lee kom hem till honom innan klockan var 11 på kvällen. Jag klev ur min vackra klänning, lånade en urtjusig blå tshirt av Lee, och somnade förnöjt på hans soffa efter en jättebra dag... :)


(Vaknade dock mindre glad en stund senare och insåg att jag inte låg i sängen. Fick pallra mej upp på övervåningen, vilket kändes som hundra mil och tusen trappsteg bort, och tvätta bort alla lager av smink, vilket inte var särskilt lätt efter denna dag, och sedan äntligen lägga mej under täcket i världens skönaste säng.)

 



Av Maria Hagman - 21 maj 2010 18:42

Jag har kommit på att vi svenskar har väldigt många lustiga ord i vårt språk. Vad sägs om tjurpuppa, knasboll, knäppgök eller fåntratt...

Varför sätter vi ihop två helt olika ord på detta vis? En fånig tratt? En tjurig puppa? En knasig boll? Hur är en boll knasig...?


Vi nordbor har även en del lustiga aktiviteter för oss -som att fira midsommar till exempel...

Visst kan jag förstå att vi som har det kallt största delen av året vill fira att solen och värmen äntligen har kommit tillbaka... men varför göra det genom att dansa runt ett stort kors med två ringar (som enligt Malin är en symbol för en penis) och sjunga om små grodor?!


Tänk er att försöka förklara detta för någon som inte är svensk -som håller på att garva ihjäl sej för att det låter så himla knäppt.

Ja, jag kan ju säga att jag har haft en intressant vecka i alla fall... :P

 

Av Maria Hagman - 6 maj 2010 20:18

Dagen har släpat sig fram. Hela veckan hittills har varit allmänt seg, och stämningen på jobbet har varit lite krystad. Var på ett riktigt tjurigt humör häromdagen utan någon speciell anledning alls. Det kändes bara som om allt gick emot en.


Idag fick jag i alla fall jobba med något annorlunda än vad jag brukar göra. Jag skulle kolla upp resultaten för olika sökord på internet för en klient som säljer plattänger. Inte den mest spännande uppgiften kanske, men som en av få skandinavier på jobbet så fick jag lotten att göra detta -på norska och danska.


Jag säger bara en sak...  Dagens ord, och dagens skrattattack:


Damprettetang


...Ursäkta??!!!

Silly norwegian people! :P Wahaha!Dom är ju lite dampiga av sej. Thihi...


Detta ska uppenbarligen betyda ång-plattång för er som vill veta. (Ja ni vet, en sån där som torkar håret samtidigt som den plattar det.)

Intressant fakta alltså...

Men den var ju nästan bättre än "guleböj" :P

 

Av Maria Hagman - 3 maj 2010 23:05

Herre gud, det är redan Maj! Eller som jag har hört att dom säger i Kalmar -"Gud pommes!" Hahaha... :P

Tiden går extremt fort. Mars och April riktigt flög förbi.

Den här första helgen i Maj har i alla fall varit hur bra som helst! :D

Hade ett långt skype-samtal med far min i fredags kväll. Hade inte pratat med honom på hur länge som helst, så det var efterlängtat.


I lördags pallrade jag och Malin upp oss tidigt för att ta bussen ut till ett stort shoppingcenter utanför Leeds som heter White Rose. Det var ju löning i fredags, så man fick ju passa på :) När shoppingturen var över kom jag hem med två linnen (ett vitt och ett blått), en blå kortärmad kofta, en vit linnekjol, lite smink, två schalar och en söt blå weekend-väska med vita prickar på. Är visst inne i en vit och blå period här. Härliga sommarfärger :)


På kvällen var det ett stort rave i utkanten av Leeds, på ett ställe som heter West indian centre. Det känns verkligen som om det ligger mitt ute i ingenstans! Kvällen kallades SubDub, och musiken som spelades var dub, och dubstep. Asgutt. Dansade runt som galningar tills det stängde vid klockan 5. Var hemma och i sängs till 6. Helt utmattad! Gick inte upp ur sängen igen förrän klockan 3 på eftermiddagen. Hehe...

Vi återhämtade oss med lite hemkörd indisk mat, och senare på kvällen kom Lee och hämtade mej. Vi åkte hem till honom och kikade på nån film.


Idag var det en bank holiday, vilket betydde att vi var lediga och fick en extra lång helg. Jag och Lee satte oss i bilen och åkte iväg på en liten dagsutflykt till en stad på västkusten som heter Blackpool. Vi käkade lite lunch, och vandrade omkring lite längs strandpromenaden. Där fanns små tivolin och en massa arkadhallar. Vi lirade en omgång guitar hero (såklart att jag vann!) och sen gick vi och spelade äventyrs-minigolf med pirat-tema.

Det var härligt att komma ut till kusten lite, även om det var en blåsig och kall dag. Skönt att få komma bort från Leeds lite ibland och se nåt annat :)

Har åkt runt rätt mycket här uppe i norr nu, mestadels i Yorkshire såklart. Skulle vara kul att ta en tripp till Irland eller Skottland nån gång snart med, så att man har sett alla delar av UK. Sen måste det såklart bli en tur ner till London någon gång under våren eller början av sommaren! :D

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad...

GT doesn't make any sense!


Ovido - Quiz & Flashcards