meenah

Alla inlägg under januari 2010

Av Maria Hagman - 30 januari 2010 19:10

Har haft en dag på stan med Malin. Shoppade 2 tröjor. Bara enkla baströjor, en svart och en blå, men jag är nöjd :)

Var på the city market och köpte hur mycket grönsaker och frukt som helst!

17 bananer för 50 pence (alltså typ 6 kronor) Vad sägs om det!

Billigt är en underdrift. Hehe...

Tog en mocha-kaffe på det lilla mysiga grekiska caféet i hyde park corner på vägen hem, och nu sitter jag här och lyssnar på när Malin sjunger och spelar gitarr. Hon är duktig, hon :)

  Malins och min favorit café-gubbe Kostas, på det grekiska caféet Orion. Han gör världens bästa kaffe! :)                                    


Har jobbat hela veckan. Det var länge sen jag gjorde det sist. Var helt slut igår när jag kom hem! Men vad jag gillar detta jobbet! Känns häftigt att ha ett kontorsjobb i England! Och efter en veckas hårt slit så har jag äntligen lyckats förhandla fram en deal. Väntar bara på att min länk ska läggas upp på den sidan nu. 


Malin bjöd mej på indisk restaurang efter jobbet igår. Åt lamm-korma. Helt underbart gott! Det är så bra på en del restauranger här, för man får ta med sej sin egen dricka. Så vi hade med oss varsin vinflaska som vi köpt innan. Prima!

Kvällen som skulle blivit en lugn en blev inte så lugn som vi tänkt oss. Helen, Scott, Rowan, Nobby, Dan och Jonny kom förbi, plus att alla som bor här i huset var hemma. Så det blev lite halvpartaj. Satt och pratade och skojade med Jonny och Nobby mesta delen av kvällen, och plötsligt börjar Jonny prata om ögon, och att slicka på ögonvitan, och vänder sej till mej och frågar -"Can I lick your eyeball?" Normala människor jag hänger med va? Haha. Men klart jag var tvungen att testa hur det kändes. Wahahaha! Tur att jag var full :P


Idag ska China Shop Bull ha spelning nere i stan nånstans. Det verkar som om alla ska dit. Malin var väl inte så sugen, men jag tycker det skulle va kul att gå. Får se hur det blir...

Nej nu ska jag gå ner och ta mej ett glas vin och kanske börja laga lite mat.

Kanske joina in i Malins sjungande. Vi har haft singing-sessions hela veckan här. Hittat på massa stämmor och sånt. Kul :)

Nya favoritlåten: Teardrop, av Massive Attack, som Newton Faulkner har gjort en jättemysig cover av.

  


Av Maria Hagman - 25 januari 2010 21:21

Första dagen på jobbet är nu avklarad, och jag är hur glad som helst! :D

Det gällde att gå upp tidigt denna morgon, vilket jag inte är särskilt van vid efter alla kvällsjobb jag haft på sistone, vandra ner till hyde park corner, och ta bussen till andra sidan stan.

Leeds på morgonen brukar oftast betyda fet rusningstrafik så Malin och jag var ute i riktigt god tid, men idag var det så gott som tomt, konstigt nog, och vi var framme vid kontoret redan vid halv 9.

Arbetsdagen började klockan 9, och allt startade med att jag fick en plats med dator bredvid Malin, jag fick skaffa mej 3 nya email-adresser, och jag fick en fet hög med papper med massa information om vad det är vi håller på med.

Jag och en annan tjej som också är ny, som är tysk, hade en ganska lång introduktion innan lunch med en av managerna.

Det var bra att Malin hade visat mej så mycket innan, annars hade jag nog inte fattat alls lika mycket.

Efter en tur till Starbucks på lunchen så spenderades eftermiddagen med att faktiskt börja jobba lite på riktigt. Det är mycket att lära sej, men jag kan tänka mej att det är ganska lätt sen när man har kommit in i det.

Jag ska jobba hela denna veckan, sen har dom sagt att dom behöver mej i minst 6 veckor till.

Jag hoppas verkligen att det blir längre, för jag trivs redan på det här stället! :)

Alla är så positiva och härliga!

I love this city!

  

Av Maria Hagman - 24 januari 2010 23:28

Jag ska börja mitt nya jobb imorgon.

Är lite lagom nervös!

Jag ska jobba med link-building på ett online-marketing företag.

Det blir att jobba först nu i två dagar, då dom ska lära upp mej (Malin har redan förberett mej, och prackat på mej massa information nu ikväll så att jag ska vara ett steg före dom), och sen får jag se om jag får vara kvar. Jag hoppas verkligen att jag kommer vara bra nog. Får jag fortsätta så blir jag anställd temporärt, och får jobba på vecko-schema.

Prima!

Hoppas det blir fast efter ett tag sen bara. Hoppas, hoppas, hoppas! :D

Var ju på intervju i tisdags, sen kändes det som en evighet innan dom ringde med besked. Dom ringde i alla fall i fredags och frågade om jag kunde komma in redan nu på måndag. Wiiiih!

Skönt att det gått så fort! En vecka efter att jag kom till Leeds så börjar jag jobba! :)

Berättar sen imorgon hur det gick!


Helgen har för övrigt varit hyfsat lugn. Det var lite halv-fest i fredags. Vi satt några stycken i vårt hus, sen stack dom flesta ut, men inte jag och Malin. Vi satt här med en tjej som heter Katie, sen gick vi över till Fulibulbus-huset två gator bort, när dom hade kommit hem från sin spelning. (det är ett band som heter så alltså)

Lördagen var en sitta-inne-och-kolla-på-film-dag, och idag blev det en cykeltur genom skogen bort till Headingley där Achilles bor, och sen en grekisk sallad på ett café i Hyde Park corner.

En mysig helg helt enkelt :)

  



Av Maria Hagman - 22 januari 2010 17:52

Jag tänkte att jag skulle presentera mina housemates här i vårt Woodhouse-hus:



                                        

Malin vet ju dom flesta av er vem det är. Det är min bästa kompis från gymnasiet, som ursprungligen kommer från Mönsterås. Hon hamnade i Leeds för 4½ år sen, då hon började plugga inredningsarkitektur. Malin brukar bidra med sin sång och sitt gitarrspelande här i huset :) 

                                          

Sam är allas vår lilla gay-älskling. Han berättar gärna om sina erfarenheter, gärna i detalj, och dricker väl sisådär 18 koppar te på en dag. Det är inte ovanligt att man får höra "Maria, do you want a cup of tea?" på typisk brittisk dialekt, när han springer förbi i sina lila jeans eller mjukisbyxor.

                                           

Josie är vår lilla söta rödhåriga hippie, som jag faktiskt bodde med förra gången jag bodde i Leeds också. Hon och Sam är tajta som ett gift par, och gör det mesta tillsammans. Häromdagen lät han henne till och med raka hans ena ben upp till knät. Vackert värre! Haha!


                                            

Bob har jag också bott med tidigare, under en kort tid. Han gör inte så mycket väsen av sej i veckorna, men när helgen kommer är det han som är mest högljudd på alla fester. Bob är en riktig fixar-nisse, och man kan alltid lita på att han ställer upp om man behöver hjälp med något.



Så, nu har ni kanske fått er ett litet hum om människorna jag bor ihop med :)

  


  

Av Maria Hagman - 21 januari 2010 22:16

Denna dag har varit ganska ohändelserik måste jag säga.

Satt i mitt rum största delen av dagen, tog lite foton av mitt rum som ni nog har sett vid det här laget, och sen gick jag och tog en fika med min grekiska kompis Achilles i hyde park corner.

Trevligt att träffa honom igen. Han är så go så :)

Malin kom hem från jobbet och slängde sej på min säng. Vi hamnade i ett samtal om bananer. Fråga mej inte varför! Men hon har skrivit ett helt inlägg om just bananer bara för det, på sin blogg här. Wahahaha!

www.majagraddnos.bloggplatsen.se

Weirdo! :P

Scott ringde och sa att deras gig i Newcastle hade blivit inställt, på grund av deras icke fungerande van. Så han kom över en stund och vi hade en trevlig pratstund.

Han ritade en oerhört vacker karta, som visade vägen till en musikaffär jag ska försöka hitta till imorgon och köpa gitarrsträngar.

Så sen är det bara att börja öva upp sitt spelande igen :)

  


Av Maria Hagman - 21 januari 2010 13:43

    Tänkte visa er hur mitt lilla rum ser ut :) Klicka på bilderna för att få upp dom i större format.

             

 Amy, som flyttade ut, lämnade sin gitarr. Den tog jag genast beslag på! Behövs strängas om innan den kan spelas på dock.

   Min vägg var väldigt vit, och väldigt tom, så jag fick låna detta häftiga tyg av Malin att hänga upp :)

    Bästa möbeln!! Snodde den nerifrån vardagsrummet. Fungerar som garderob/sminkbord. Prima!

Ett bra rum tycker jag!

Fick även låna denna lampan av Malin. Det är väldigt lila i mitt rum! Haha!

Har till och med köpt några plantor :) Tjusigt!

  

Av Maria Hagman - 20 januari 2010 14:45

Andra dagen i Leeds (första kvällen räknas väl knappt)

Har blivit förkyld. Bajs!

Men, men...

Tänkte jag skulle berätta lite om gårdagen:


Dagen började med att Malin kom in i mitt rum vid 9 på morgonen med frukost på sängen. Så söt hon är! Macka, flingor och apelsin. Gott! :)

Jag gjorde mej iordning och åkte ner till stan för min jobbintervju.

Var lite nervös måste jag erkänna. Men försökte peppa mej själv med att tänka att det är inte hela världen om jag inte får det här jobbet.

Malins kompis Claire mötte mej nere i receptionen och tog med mej upp till kontoret, där jag fick träffa två av deras managers.

Jag kände mej bekväm direkt. Dom var hur trevliga som helst. (och en av dom var riktigt snygg faktiskt)

Dom ställde frågor om mina jobberfarenheter, språkkunskaper, mm, mm...

Det gick väldigt fort. Jag var ute igen efter en kvart av intensivt intervjuande.

Fick höra från Malins "spioner" på jobbet sen att dom hade kallat mej "enthusiastic and flexible", så det var ju ett bra betyg.

Nu väntar jag bara på att dom ska ringa med ett svar, och hoppas såklart på det bästa!

Gick och skaffade mej plantor till rummet efter intervjun, och även ett engelskt mobilnummer. Jag hoppas att jag har lyckats informera dom flesta om detta vid det här laget. Annars får ni skriva och klaga :P

På kvällen lagade Josie mat. Ett riktigt storkok. Och bjöd in massa folk. Vi var nog 11 stycken tror jag. Det blev att spela sällskapsspel resten av kvällen. Hyfsat kul. Men gick och la mej hyfsat tidigt eftersom jag började känna av min förkylning... blä!


Nu är det onsdag, och jag ska precis gå iväg till hyresvärden och skriva på mitt kontrakt för rummet. Mitt mysiga rum!!! :D

Ska ta lite bilder och lägga upp så småningom.

  


Av Maria Hagman - 18 januari 2010 13:15

När jag skriver detta är klockan 13.11 (14.11 svensk tid), och jag sitter på tågstationen vid Manchester Airport, och väntar på mitt tåg till Leeds

Jag har rest sen klockan 5 i morse, och är lagom trött på att släpa på väskor vid det här laget. Min stora röda rullväska väger 19,8 kilo. Härligt va?! Den lilla väger nog 10-12. Lovely… Sov 3 timmar i natt, så idag är det att knarka kaffe som gäller för att lyckas hålla sej vaken hela dagen.

Men nu är det inte länge kvar! Om 2 timmar sitter jag antagligen i mitt nya vardagsrum!

Whooo!

Längtar efter att få komma fram. Få slänga av mej stövlarna, och dunsa ner i soffan! Och krama ihjäl Malin såklart! Hehe…

Går runt med en sån där otroligt snygg magväska som man har pengar i, och som man har under kläderna. Ser fet ut! Tycker den syns massor. Känner man mej inte så tror man nog bara att där går en tjej som är lite småmullig. Inte OK!! Haha!

Ska smyga mej neråt till perrongen nu. Tåget går om en kvart. 1 timma och 17 minuter av olidlig väntan på tredje tåget denna dagen. Hade för övrigt bara 4 minuter på mej att byta tåg i Växjö innan idag, på grund av försening. Lagom stressigt!

Nej.. dags att dra. Kommer inte in på internet nu, men jag lägger upp detta sen.

Ciao!

Ovido - Quiz & Flashcards